Een
bijzondere bus
Goede relatie
met N.S.
Reeds in de vooroorlogse jaren was er dus sprake van een goede
relatie met de Nederlandse Spoorwegen en haar dochterondernemingen.
Maar ook de andere namen duiken steeds weer op. Zo mogen we
de NAD, v.h. TOD wel zien als een zeer goede relatie. Zelfs
een voorbeeld van een ondernemer, die nooit anders autobussen
liet bouwen dan bij Den Oudsten. De aflevering van de 1000e
nieuwbouwcarrosserie, afgeleverd in het voorjaar van 1939, werd
terecht een heel feest.
De vier cijfers werken bereikt nog geen drie jaar nadat de vijfhonderdste
carrosserie was afgeleverd. Duidelijk bewijs van de enorme ontwikkeling
in deze vooroorlogse jaren is nauwelijks denkbaar.
Steeds weer vond Den Oudsten nieuwe en betere productiemethoden
uit. De machines daarvoor werden bijna allen door hemzelf ontwikkeld.
Anderen bouwden er op voort. Hij had gouden handen! En hij bleef
zo ook gebruiken!
|
De
eerste frontbussen voor WACO.
|
|
Gasdolly
|
De
oorlog
Dat de orderstroom
in 1940 ophield, is een duidelijke zaak. Het bedrijf moest zo
langzamerhand worden omgeschakeld op geheel ander werk. Maar
men bleef de autobussen trouw. Heel wat bussen kwamen de fabriek
binnen om te worden voorzien van gasgenerator-installatie. Ze
werden aan de bus gebouwd of op een speciaal aanhangwagentje,
een zogenaamde gasdolly. Ook werd zo lang mogelijk allerlei
reparatiewerk uitgevoerd. Zoals overal elders gingen de oorlogsjaren
met onoplosbare problemen gepaard. Gebrek aan materialen, vordering
van fabrieksruimte, eerst door de Nederlandse en daarna door
de Duitse militairen.
|
Vele
merken
Wilt u een kijkje in de gevarieerdheid van gebruikte merken autobuschassis?
1935
|
-NAD, v/h TOD: 17 autobussen op G.M.C.-chassis;
-ATO (Spoorwegen/van Gend en Loos): 10 Citroens |
1936
|
-EDS:
10 Mercedez-Benz;
-ATO; 16 Mercedes-Benz: 12 Bedfords. |
1937
|
-EDS:
6 Bussing-NAG en 4 International;
-GEBRU: 29 Bedfords. |
1938
|
-ATO:
25 Mercedes-Benz;
-EDS: 15 en GEBRU 41 Opels (de grootste order van autobuscarrossieen
van voor 1957). |
1939
|
-ATO:
10 Mercedes-Benz en 10 Chevrolets;
-EDS: 10 Chevrolets:
-GDS: idem;
-GOTM:11 Mercedez autobussen.
-Daarnaast bestede de ATO/Van Gend en Loos 34 vrachtwagens. |
1940
|
-NTM:
16 Chevrolets; ATO/Van Gend en Loos: 10 carrosserieen op Saurer
buschassis; -50 paardewagens en 18 Ford-vrachtwagens. |
Terug naar overzicht History
|