Het
was een harde strijd.
In verband met het aanvullen van het totaal geplunderde autobussenpark
na de oorlog was het aantal bedrijven dat zich met serieproductie
bezig hield vrij groot. Dit waren onder meer: De Schelde, Beijnes,
Allan, Aviolanda, Werkspoor, Verheul, Jongerius, Rozet, De Groot,
Konig, Hainje vele anderen en Den Oudsten.
|
Een van
de eerste na-oorlogse, bestemd voor Europa-Express
|
Oude
en goede relaties
|
|
Het
is natuurlijk onmogelijk om alle relaties en afnemers van Den
Oudsten te noemen. Verreweg de grootste orders zijn nu eenmaal
in de laatste jaren geboekt voor de dochterondernemingen van
de Spoorwegen. Maar de relatie met Van Gog - Rotterdam mag er
best even worden uitgelicht. Die mag toch wel gelden als een
voorbeeld van een zeer trouwe klant. Reeds in 1928 werd door
deze heren de eerste Den Oudsten en Domburg-carrosserie besteld,
geplaatst op een De Dion Bouton chassis. Tot aan het uitbreken
van de oorlog volgden nog enkele tientallen bussen, meestal
op De Dion Bouton- of Volvo-chassis.
Na de oorlog ging men gewoon door. Van 1946 tot 1963, het jaar
waarin de Gebroeders Van Gog hun bedrijf verkochten aan West-Nederland
werden er vrijwel elk jaar opdrachten voor nieuwbouw geplaatst.
In de planning kon Den Oudsten daarom gewoon rekening houden
met een Van Gog-opdracht. In de naoorlogse jaren werden in het
nu jubilerende bedrijf in totaal 81 bussen voor Van Gog gecarrosseerd,
op twee na alle op Volvo-chassis.
|
|
Een Volvo
voor Tensen 1949
|
Austin
voor Hendriks (1952)
|
|
|
Tussen 1955
en 1965 werden 70 bussen voor de stadsdienst in Paramaribo afgeleverd.
|
Een
eerste serie voor Amsterdam, 25 stuks in (1958)
|
|
|
Een serie
van 100 in (1962)
|
Terug naar overzicht History