PRODUCTEN

Modeloverzicht

 

Het productenprogramma van Den Oudsten Bussen B.V. omvat bussen voor lokaal en interlokaal openbaar vervoer. Behalve de standaardbus van 12 meter levert Den Oudsten Bussen B.V. bussen van 15 meter (in Nederland bekend als 'Interliner') en gelede bussen van 18 meter.

  Andere lengtevarianten zijn mogelijk. Ook zijn grote variaties mogelijk in aandrijflijn, vloerhoogte, bestoeling, aantal en plaats van de deuren en andere specificaties, afhankelijk van de geldende wetgeving en van de wens van de afnemer.
  De gewenste specificatie is bij bussen van Den Oudsten Bussen B.V. extra gemakkelijk te realiseren, omdat al sinds jaar en dag bijna uitsluitend en met succes integraalbouw (zelfdragende carrosserie) wordt toegepast.
  Vrijwel alle bussen van Den Oudsten Bussen B.V. hebben het moderne aanzien van het basismodel Alliance, waarvan vooral het fraai gelijnde front opvalt. De drie takken van de Alliance-familie zijn: - de Intercity B95, - de City B96, - de gelede City B93. Elk van deze drie heeft zijn eigen varianten.
  De twee jongste aanwinsten - de X97 en de Avance - zijn voorbeelden van het voortdurend streven naar innovatie. In beide gevallen is in samenwerking met Fokker Special Products gebruik gemaakt van beproefde technieken uit de vliegtuigbouw. De bereikte gewichtsbesparing van 40% op de carrosserie werkt door op het totale voertuig, omdat kleinere wielen, lichtere assen en een lichtere motor noodzakelijk zijn.
  De X97 is als testvoertuig in bedrijf bij de RET in Rotterdam. Het is een lagevloerbus van 10,30 meter lengte, maar de passagierscapaciteit is vergelijkbaar met een standaardbus van 12 meter. Deze bus met hybride aandrijving heeft een dieselmotor van 77,5 kW die met een constant (dus zuinig) toerental draait om de energie van een serie 12V accu's op peil te houden. Bij optrekken werken de motor en de accu's samen, op kruissnelheid doen de accu's het werk en bij remmen wordt de remenergie opgenomen in de accu's.
  De Avance is een midibus (8,60 meter) met een dubbelfunctie. De basisversie voor openbaar vervoer op minder intensieve lijnen kent namelijk een variant die zich met zijn royale bagageruimte prima leent voor besloten vervoer van kleinere groepen. De bus is uitgevoerd met Multiplex, een computersysteem voor alle elektrische en elektronische signalen die in de bus nodig zijn; het maakt zware kabelbomen overbodig en vereenvoudigt het onderhoud.